”Hur ska man närma sig en historia om världens mest kända person? En person som alla människor har något förhållande till. Vissa av oss lever ju till och med för Jesus! Jag började med att söka svaren i litteraturen, skönlitterära verk, forskningsrapporter och jag plöjde igenom evangelierna. Man får inte en tydlig bild av Jesus och de människor han mötte (eller påstås ha mött) och varför skulle man få det! Bibelmaterial är ju inte en kronologisk berättelse. Avsikten var ju att skriva om idéer och om en livssyn, en tro och början på en religion.
Jesus Christ Superstar är, som sin källa också rapsodisk vid en första anblick. Men den innehåller så mycket! Temat i vår föreställning är förhållandet mellan två människor, Jesus och Judas. Judas blir liksom Jesus ett offer för ödet. Mellan dessa män finns Maria Magdalena, förälskad i Jesus, hatad av Judas. Runt huvudpersonerna finns lärjungarna med Petrus i spetsen som till skillnad från i bibeln, där de beskrivs som en rädd och tvehågsen skara, framställs som ivriga med att komma in i Jerusalem. De missförstår Jesus avsikter med frälsningen och vi framställer delar av lärjungeskaran mer som en motståndsrörelse och använder Jesus som frontfigur för att krossa romarna.
Jesus Christ Superstar är att lida, dö och leva…”
– Karl Runqvist, regissör.
Premiär 28 februari 1998 på Scalateatern i Karlstad
Värmlandsteatern i samarbete med Musikteatern i Värmland.
DET MÅSTE VARA något alldeles speciellt att stå där på scenen och ta emot applåder, stående ovationer och visslingar eftersom det lockar så många. Enkelt är det ju inte. Bakom ligger många månader av repetitioner, nötande av texter och positioner.
Det här med att stå på scenen har aldrig riktigt varit min grej men jag måste ändå erkänna att jag snuddat vid tanken att vara en idol och Superstar. Vem har inte stått framför spegeln med en hårborste i handen och helt enkelt bara varit Frida eller Agneta i ABBA? Eller drömt om en karriär i Hollywood?
De ni har nöjet att se och lyssna till denna kväll, är endast en fjärdedel av alla de människor som varit delaktiga i uppsättningen. Det finns alltså ca 100 personer till som jobbar i kulisserna, i det dolda och som får stå i skymundan vid applådtacket. Kläder ska sys, lampor ska hängas upp, rekvisita tillverkas etc, etc, etc. Vad är det som driver alla dessa människor till att lägga ner så mycket tid och energi?
SÅ DÄRFÖR STÄLLER jag mig nu upp och applåderar, visslar och stampar i golvet – endast för alla de andra, som helt ideellt och av ren glädje, gör en sådan här uppsättning möjlig. Producentassistenterna Sanna och Monica har varit oumbärliga – ni får vågen! Vidare vill jag tacka Musikteatern i Värmland för ett smidigt och gott samarbete.
Denna rockopera väcker mycket känslor och funderingar som jag tror att alla har någonstans inom sig. Jag hoppas att ni får en total upplevelse av det ni får se och höra i afton. Önskar er en mycket trevlig kväll och varmt välkomna åter!
Anna Bergström, producent
Huvudsponsor:
Nordiska Företagsgruppen
Aiolos Medicinsk Teknik AB
Biskop Bengt Wadensjö
Byggstål
Folkuniversitetet
Företagstidningar AB
Gevalia
Hamilton & Co Advokatbyrå
JC
Kamewa
Landstinget i Värmland
Musikteatern i Värmland
NBV
Nya Glasmästeriet
OBS Bergvik
Plaza
Rammenäs Affärsprojekt AB
Scalateaterns biljettförsäljning
Skanska
Studiefrämjandet
Lars Sverkström
TV4 Värmland
Torgnys Trä
Värmlands Sinfonietta
Westwood
Woodlite
Yngves Danskurser