Med roller så vitt spridda som Jonatan i Bröderna Lejonhjärta och Brad i Rocky Horror Show har Olle Roberg minst sagt en stor spännvidd när det gäller skådespelar-CV:t från Värmlandsteatern. Men det var faktiskt i andra roller än som skådespelare han började som aktiv i föreningen. En kompis var med i rekvisitagruppen i en uppsättning och Olle hängde med till teatern, för att sedan medverka flitigt i foajegruppen under flera kommande produktioner. Han minns särskilt känslan av att få vara en del av teatergemenskapen under Allt eller inget som spelades på Scalateatern 2006.
– Jag minns att hela upplevelsen var så häftig. Det kändes magiskt och så viktigt att få gå in på Scalateatern och jobba i foajen. Jag slank in i salongen varje kväll för att kolla på föreställningen och alla var så coola minns jag. Där uppe ville jag också stå!
Och så blev det. Olle gjorde sin föreställningsdebut i föreningens uppsättning av Rent som sattes upp på Scalateatern våren 2007.
– Ett otroligt starkt minne från “Rent” var när vi alla tog sluttonen under extranumret och publiken formligen exploderade i jubel. Den känslan kommer jag aldrig att glömma. Den var helt överväldigande.
Fler roller i föreställningar på Värmlandsteatern följde och efter det har livet fortsatt in i olika utbildningar och jobb som alla ställt honom på scenen. Efter några sabbatsår i London gick Olle en tvåårig skådespelarutbildning i New York och har sedan dess jobbat med teater, musikal och show. Bland några av de häftigaste grejer han fått uppleva nämner han en tre månader lång turné i USA, showjobb på kryssningar och glädjen i arbetet som skådespelare på Astrid Lindgrens Värld.
– Att få möta ett litet barn, som modigt går upp till denne värmländska Tengilsman och förklarar varför man inte får vara elak, är ju helt otroligt. Att få vara med och förmedla Astrids klassiska sagor, det är fantastiskt.
Efter många vindlingar och spännande uppdrag landade Olle hemma i Sverige. Här lyckades han komma in på teaterhögskolan i Malmö. Han beskriver själv att tillfälligheter i livet kombinerat med coronapandemin gjorde att han till slut hamnade där.
– Hösten 2019 hade jag jobbat som showsångare i flera år och blivit ganska bekväm, men något kändes inte riktigt rätt. Jag kanske behövde go back to basics, hitta glöd. Så då bestämde jag mig för att söka scenskolan. Olle kom in på Teaterhögskolan i Malmö året därpå och gjorde sin praktik på Uppsala Stadsteater i pjäsen Professor Bernhardi.
Scenvana går inte att lära sig på en kurs eller skola,
och där har Värmlandsteatern som förening varit ovärderlig.
Livet som nyutexaminerad skådespelare kickstartade direkt med en roll i Östgötateaterns uppsättning av musikalen Beetlejuice. Föreställningen, som regisserades av Markus Virta, spelades i Norrköping och därefter Linköping. Efter det har Olle gjort inhopp i Pelle Svanslös på Uppsala stadsteater och i musikalen Joyride på Malmö Opera som han nu följt med upp till Chinateatern i Stockholm. Och under 2026 har det nyligen blivit klart att nästa stora äventyr börjar då Olle fått en roll i uruppförandet av musikalversionen av Torka aldrig tåra utan handskar skriven av Jonas Gardell med musik av Fredrik Kempe.
– Är otroligt jävla glad över att ha fått äran att vara med i något så meningsfullt som scenadaptionen av denna viktiga historia om AIDS-epidemin i Sverige!
Okej Olle, som avslutning då, vilken roll har Värmlandsteatern spelat i ditt liv?
– Jag svär vid Värmlandsteatern och vill hävda att den varit en lika viktig skola för mig som de utbildningar jag genomfört senare i livet. Att få lära och utvecklas genom att spela, genom att göra – det är en otrolig tillgång som vi i Värmlandsteatern ska skatta högt!
Olle beskriver att det som amatör är något unikt att få chansen att medverka som skådespelare i produktioner som på Värmlandsteatern. Uppsättningarna kan innebära långa spelperioder, där man som skådis står på scenen flera gånger i veckan. Olle berättar om hur han upplevt att samma möjligheter för amatörer saknas på många ställen i Sverige, och att han tack vare det han lärde sig i föreningen kände sig väl förberedd inför att han själv skulle söka till olika scenutbildningar.
– Scenvana går inte att lära sig på en kurs eller skola, och där har Värmlandsteatern varit ovärderlig. Men framförallt fann jag ett så fint sammanhang. Det slår allt.
Värmlandsteatern önskar Olle ett stort lycka till (och toi toi) med allt som kommer hända framöver!
Tyckte du det här var intressant kan du följa Olle på hans Instagram @olleroberg,
eller kolla in skådespelarprogrammet på Teaterhögskolan Malmös hemsida